Heroes Of Our Time

Musikblogg

Getaway Rock Festival 8-10 Augusti 2013

Kategori: Allmänt

Efter att i två år i rad ha besökt festivalen Rockstad:Falun så fick det den här sommaren bli en annan festival. Nämligen Getaway Rock Festival i Gävle. Jag åkte dit med Robin Emlund och Linda Kjernsmo. Några av följande bilder är lånade av Linda och ni kan se och läsa mer på hennes blogg: http://lindilii.blogg.se/
 
 
Precis som i Falun så bestämde vi oss för att bo på en camping i en stuga. Denna gång på en camping som hette Engesbergs camping ca 1 mil utanför Gävle centrum. När vi sedan åkte in mot Gävle och Gasklockeområdet där festival med sina tre scener ägde rum så kom vi i tid för att se Power metal bandet 
"Gamma Ray" och sedan ställa oss i en signerings kö för att få autografer av inga mindre än "In Flames" som spelade sist på Torsdag kväll. Regnet började lite smått under dagen och tyvärr så blev det mer av den varan under In Flames spelning men det var en riktigt spelning och det bjöds på en riktigt snygg ljusshow. Första gången som jag såg In Flames live och jag blev inte besviken.
 
In Flames.
 

Torsdagen inleddes med Imperial State Electric som bjöd på en show med mycket drag i och ett härligt Rock N Roll sväng! Tyvärr så var det en väldigt stel publik... Avslutande bandet på Torsdag blev System Of A Down som lyckades få med sig hela publiken på ett sånt sätt som förväntas av ett stort huvudband. Märktes att det gillades av många men tyvärr så är deras musik inget som faller mig i smaken.. var inget "system" fan innan deras spelning och inte efteråt heller..
 
 Som sagt så regnade det en hel del.. men, men "Kill The Rain Not The Fun"
 
Sen så var det dags för lördag. Festivalens tredje och sista dag. Den dag då i alla fall jag hade flest band att se fram emot. Dagen inleddes med skön Rock ifrån Sator. Sedan blev Linda helt överlycklig då vi gick för att se Amaranthe. Efter det så var det dags för Nicke Borg Homeland och även om jag aldrig har sett Backyard Babies live så fick jag höra några av deras låtar nu. Efter det så var det dags för dom fd Sabaton medlemmarnas ny band "Civil War". Stod längst fram och det var en riktigt bra spelning!! Högt över förväntningarna!
 
Civil War
 
Sedan var det dags att skynda sig mot den andra scenen då det var dags att se ett av mina favorit band. DragonForce! Har sett dom en gång förut och det var på Metaltown i Göteborg 2009. Då hette sångaren
ZP Theart och deras senast släppte album var "Ultra Beatdown". Nu var det en ny sångare vid namn Marc Hudson och ett nytt album släpp vid namn "The Power Within" (som jag gav 10/10 i betyg) Vad mer kan jag säga än att bandet levererade även denna gång!
 
 DragonForce.
 

Sedan hände något av en lite speciell historia. När DragonForce började närma sig slutet på deras sista låt "Through The Fire And Flames" så skyndade jag mig iväg till andra sidan av festivalområdet eftersom jag ville ta chansen att få min Civil War skiva signerad. När jag kom fram fick jag reda på av en tjej som jobbade vid signeringstältet att bandet redan hade gått därifrån. När jag förklarade att jag hade en skiva med mig och att jag hade gått tidigare ifrån DragonForce för att få den signerad så lyckades hon få tag i bandets manager som i sin tur fick skivan och fixade så att den blev signerad av alla medlemmar utom en som han inte lyckades få tag i. 
Stort tack till er alla!!
Civil War skivan blev signerad!!
 
Efter det så blev det dags för lite mat innan vi skulle se Deep Purple. Tyvärr så övergick solskens vädret till världens värsta spöregn som ingen regnponscho i världen kunde stå emot. Detta hände precis då Deep Purple började spela. Efter några låtar så slutade regnet och man kunde njuta av ett av världens största hårdrocksband!
 
Med det sagt så var Getaway Rock Festival en riktigt bra festival! Fast det regnade lite väl mycket... 
men, men "kill the rain not the fun" ;)
 
//KP
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Linda Kjernsmo säger:

    Gud va roligt det var! Vädret var väl inte det bästa, men vi hade 100% tur med banden. Och sällskapet kunde inte blivit mycket bättre heller ;) Sköt hand om dig KP!

    Svar: Detsama Linda!:)
    KP

    2013-09-05 | 17:41:02
    Bloggadress: http://lindilii.blogg.se
  • Granström säger:

    Klart du får sno bilden! Ta för dig!!:D

    Svar: Tackar:)
    KP

    2013-09-13 | 13:13:24

Kommentera inlägget här: