Heroes Of Our Time

Musikblogg

Döm aldrig ett album efter omslaget

Kategori: Allmänt

Detta var något som jag fick lära mig för en tid sedan. En helt vanlig Torsdag när jag satt och halvsov så slängde min pappa en skiva till mig. -Har haft den där i bilen ett tag. Är sån där hårdrock som du gillar. Det skramlar och ylar och allt det där, sa han. Farfar som också var närvarande då skrattade och höll med. Allting som jag lyssnar på det är "skramel". Så är det bara.

Jag tittade på skivans omslag. Den Engelska flaggan i bakgrunden och en gubbe i hatt som håller upp två fingrar med sin vänstra hand. På baksidan finns samma gubbe men nu är han iklädd randig kostym, har en cigarr i munnen och en slags k-pist eller nåt i ena handen...
"Vad fan är det här? Skämtar han med mig?" tänker jag. Men lite nyfiken är jag så därför sätter jag igång skivan i min bilstereo och börjar lyssna. Man kan väl säga att jag blev överrraskad! Hårdrock var innehållet men inte särskilt "skramlig" sådan, utan väldigt härlig och melodisk sådan.
"Contagious" heter bandet som har gjort denna EP som heter "Red, White & Slightly Blue". Bandet är ifrån England och EPn släpptes år 2000. Bästa spåren enligt mitt tycke är "Danger" och "Take Me Higher". Hört om bandet tidigare? det har inte jag i alla fall...
Vad jag vill ha sagt med detta är att hur tomt och innehållslöst ett album omslag kan se ut att vara så kan det bakom omslaget dölja sig riktiga musikaliska mästervärk. Eller tvärtom! Ett albumomslag kan vara hur påkostat och detaljerat som helst och musikn kan ändå låta skit...
Hårdrock och metal band brukar oftast göra allt för att skapa så fantasifulla omslag som möjligt. Antingen för att bandet ska verka så hårt som möjligt eller att det ska lämna lite åt fantasin för lyssnaren. Dansband däremot verkar göra allt för att se så snälla och trevliga ut som möjligt då dom oftast står där uppklädda med sina välpolerade leenden.
Har ni några klockrena exempel på detta? Har ni någon topp lista på coolaste/fulaste albumomslagen genom tiderna? Kommentera gärna och berätta!
//KP

Kommentarer


Kommentera inlägget här: